Community News


KUWAIT: Mr. Jamal Al-Fozan, the General Manager of Patients Helping Fund Society Kuwait Donated KD50,000 within 3 Days. Mubarak Sadoun Al-Mutawa, KPFA Petron & Rana Ijaz, KPFA President Thanked Mr. Jamal Al-Fozan for his donation. Moreover, in the past 12 weeks, the torrential monsoon rains have destroyed over 200,000 homes, critically affecting 6.4 million people, including 3.4 million children. The death toll is reportedly 1,000 -- a third of them children, and this is expected to rise. With no sign of the rains ceasing. HELP PAKISTAN We need your urgent help.


Kuwait Pakistan Friendship Association (KPFA) Delegates met with Mr. Abdullah Mohammad AlShehab the Head of Program & Project Sector, Al Najat Charity Kuwait.
KUWAIT: (Muhammad Tahir Bashir Report) Today on 5th September 2022, the Kuwait Pakistan Friendship Association (KPFA) delegation held a meeting with His excellency Abdullah Mohammad AlShehab, the Head of Program & Project Sector, Al Najat Charity Kuwait, on the situation of human catastrophe in Pakistan due to recent floods affected about 33 million people.
The delegation of KPFA is led by Mr. Rana Ijaz Ahmed (President KPFA) and Mr. Muhammad Tahir Bashir (Executive member KPFA). Mr. Abdullah Salem Al Obaidli (Project Management & Development Department Manager) also joined the meeting and Mr. Omar AlShegra attended the meeting too. Mr. Rana recorded his video message and shed light on the current situation and damages that occurred in Pakistan due to floods and the assistance needed. In his video message, he invited people to come forward and donate to help flood-affected people in Pakistan.
Mr. Muhammad Tahir Bashir (Ex-President PBFPK) also recorded a video message for the general public and appealed for donations during the fundraising campaign to be organized by Al Najat Charity. He expressed in his video message the details of the situation and effects of the torrential rains which caused flooding in three of the provinces of Pakistan, due to which hundreds of thousands of people were displaced, and more than one thousand people died. Mr. Rana Ijaz in his message highlighted the immediate assistance which can be provided to the needy.
The fundraising campaign which is to be held is very crucial and may bring fruition In Sha Allah.


کویت میں پاکستانی کمیونٹی کی معروف دینی اور سماجی تنظیم اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کے زیرِ اہتمام 29 جولائی کو فحاحیل کے مقام پر میڈکس میڈیکل کیئر کے تعاون سے ایک کامیاب میڈیکل کیمپ منعقد ہوا جو دن ایک بجے سے شام 6 بجے تک جاری رہا۔ جس میں بڑی تعداد میں لوگوں نے شرکت کی اور صحت کے امور پر مختلف شعبہ جات کے ڈاکٹرز سے چیک اپ کے ساتھ ساتھ مختلف ٹیسٹ بھی کروائے۔
جنرل میڈیسن ماہر امراض جلد،انٹرنیشنل میڈیسن، ناک، کان، گلے کے امراض اور امراض نسواں کے شعبوں کے تجربہ کار ڈاکٹرز نے تقریبا 300 مرد و خواتین کو چیک اپ اور لیبارٹری ٹیسٹ کی مفت سہولیات فراہم کی۔ دیے گئے وقت کے مطابق دن ٹھیک ایک بجے میڈیکل کیمپ کا آغاز ہوا اسلامک کمیٹی جو منظم پروگرام کروانے میں کویت میں ایک ممتاز مقام رکھتی ہے کے فحاحیل کے علاقے کے ذمہ داران محمد بکر، محمد عمران، محمد ابرار، اللہ وارث، محمد ندیم، محمد رضا، محمد اعظم، اور فیاض احمد کے علاوہ دیگر ممبران نے پورے دن کے میڈیکل کیمپ کے تمام مراحل کو انتہائی منظم انداز میں پایہ تکمیل تک پہنچایا۔
میڈیکل چیک اپ کے لیے آنے والے خواتین و حضرات کے لئے میڈکس میڈیکل کیئر کی خوبصورت اور پر آسائش بلڈنگ میں چیک اپ کا علیحدہ علیحدہ بندوبست کیا گیا تھا۔ خواتین کو ڈاکٹر الہام ، مرد حضرات کو ڈاکٹر واصف علی اور ڈاکٹر رینوایلکس چیک کر رہے تھے اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کے انتظامی امور کے افراد آنے والے خواتین و حضرات کو استقبالیہ پر رہنمائی فراہم کر رہے تھے
اور ہر مریض کی چیک اپ سے پہلے رجسٹریشن بھی کر رہے تھے۔ اس موقع اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کویت کی مرکزی قیادت بھی موجود تھی۔ کمیٹی کے صدر جناب جاوید اقبال نے میڈیا سے بات کرتے ہوئے بتایا یا کہ ہماری تنظیم سماجی کاموں کو اپنا دینی فریضہ سمجھ کر ادا کرتی ہے۔ خدمتِ خلق کے اس جذبے کے تحت جب انہوں نے میڈکس میڈیکل کیئر کے ذمہ دار سے کمیونٹی کے لئے ایک فری میڈیکل کیمپ کے سلسلے میں بات کی تو انہوں نے انتہائی فراخدلی سے اپنی خدمات پیش کردیں جس کے لیے جناب جاوید اقبال نے میڈکس کا تہہ دل سے شکریہ ادا کیا۔
اس کیمپ کے انعقاد کے لیے اسلامک ایجوکیشن کمیٹی فحاحیل اور مرکزی قیادت نے بھرپور کام کیااور کمیونٹی کو اس سلسلے میں بروقت اطلاعات پہنچائیں۔
سینئر ڈاکٹر واصف علی جن کا تعلق گجرانوالہ پاکستان سے ہے شوگر، بلڈ پریشر اور کولیسٹرول کے بارے میں مشاورت فراہم کر رہے تھے جبکہ ڈاکٹر رینوایلکس جو انڈیا کیرالا سے ہیں ناک، کان اور گلے کے امراض پر رہنمائی فراہم کر رہی تھیں۔ جب کہ خواتین کے چیک کی ذمہ داری ڈاکٹر الہام کی تھی تمام ڈاکٹرز نے پوری دل جمعی کے ساتھ مریضوں کا چیک اپ کیا اور انتہائی مفید مشورے دیے۔ میڈیکل کیمپ میں موجود تمام شرکاء اور مریضوں نے ایک کامیاب اور فری میڈیکل سروس فراہم کرنے پر اسلامک ایجوکیشن کمیٹی اور میڈکس میڈیکل کیئر کی انتظامیہ کے کام کو سراہا اور شکریہ ادا کیا۔
میڈیکل کیمپ کے اختتام پر اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کویت اور میڈکس میڈیکل کیئر کی ٹیموں کا ایک مشترکہ پروگرام ہوا جس سے خطاب کرتے ہوئے کمیٹی کے صدر جناب جاوید اقبال نے کہا کہ خدمت خلق ہمارا دینی فریضہ ہے اور ہم میڈکس کی انتظامیہ کا شکریہ ادا کرتے ہیں کہ ان کے تعاون سے آج سینکڑوں لوگ مستفید ہوے ۔میڈکس کے صدر جناب ڈاکٹر محمد علی جو سعودیہ میں بھی میڈیکل کے شعبہ میں ایک وسیع تجربہ رکھتے ہیں، نے اپنے خطاب میں کہا کہ ہماری خدمات معاشرے کے ہر طبقے کے لیے ہیں اور ہمارا مقصد غریب لوگوں کو صحت کی سہولیات بہم پہنچانا ہے ایک عام آدمی بھی ہمارے ہاسپٹل میں بآسانی علاج کروا سکتا ہے یہاں مختلف زبانوں سے واقف تجربہ کار ڈاکٹرز کی موجودگی ہر کسی کے علاج کے لیے ایک بہترین موقع فراہم کرتی ہے جبکہ میڈکس میں طب کے جدید آلات بھی میسر ہیں۔
آخر میں ڈاکٹر واصف علی نے اپنے خطاب میں میڈکس کی تجربہ کار ٹیم کا تعارف کرایا اور میڈکس کی جدید مشینوں کی مدد سے مریضوں کے امراض کی تشخیص کا ذکر کیا۔ اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کے نائب صدر عبد الرحمان عباسی نے کہا کہ سماجی کام کافی محنت مانگتا ہے اور اس محنت کے پیچھے محرکہ یہ ہے کہ "خیر الناس من ینفع الناس" لوگوں میں بہتر وہ ہے جو دوسرے لوگوں کو فائدہ پہنچائے۔
میڈکس انتظامیہ نے اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کی ٹیم کے لیے اسناد کے اہتمام کا اعلان بھی کیا۔


کویت پاکستان فرینڈشپ ایسوسی ایشن کے زیرِ اہتمام سفیرِ پاکستان ملک محمد فاروق خان کی قیادت میں کویت ریڈ کریسنٹ سوسائٹی کے اعلی ذمہ داران سے ملاقات۔ کویت ريڈ کریسنٹ سوسائٹی کا اعلی سطحی وفد جلد پاکستان کا دورہ کرے گا۔


اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کویت نے سمر کیمپ کے کامیاب اختتام اور جشن آزادی پاکستان کا خوبصورت اور کامیاب پروگرام پیش کرنے پر یوتھ ونگ اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کے اعزاز میں ساحل سمندر پر کویت کے ایک معروف ہوٹل میں پُر تکلف عشائیہ بھی دیا اور انعامات تقسیم کئے
جس میں صدر اسلامک ایجوکیشن کمیٹی کویت جناب جاوید اقبال صاحب، جنرل سیکرٹری نثار احمد خان صاحب اور تعلقات عامہ کے ذمہ دار صدف علی صدف صاحب نے خصوصی طور پر شرکت فرمائی۔ اس پر مسرت تقریب میں یوتھ ونگ کے صدر جناب نوید پاشا صاحب، نائب صدر عبد الغفار ملک صاحب، جنرل سیکرٹری حسن ارشد صاحب اور نوجوانوں کی بڑی تعداد نے شرکت کی۔ میزبانی کے فرائض ذیشان علی نے ادا کئے .
پروگرام کا آغاز جناب طلحہ رفعت نے تلاوت قرآن پاک سے کیا۔
صدر یوتھ ونگ جناب نوید پاشا صاحب نے اپنے استقبالی کلمات میں تمام نوجوانوں اور خصوصی طور پر نئے ممبران یوتھ ونگ کو خوش آمدید کہا. سمر کیمپ کے انچارج عبد الله شریف، پرنسپل حسن ارشد اور انکی ٹیم کو کامیاب سمر کیمپ کے انعقاد پر خراج تحسین پیش کیا، انہوں نے کہا کہ نوجوان مستقبل کا سرمایہ ہیں اور کسی بھی ملکی ترقی میں ریڑھ کی ہڈی کی حیثیت رکھتے ہیں۔
تعلقات عامہ کے ذمہ دار جناب صدف علی صدف صاحب نے یوتھ ونگ کے نوجوانوں سے خطاب کرتے ہوئے کہا کہ ہمارا مقصد ایک ہی ہے "نیک بنو اور نیکی پھیلاؤ" انھوں نے یوتھ ونگ کے کامیاب سمر کیمپ اور جشن آزادی پروگرام پر مبارک باد پیش کی۔
صدر اسلامک ایجوکیشن کمیٹی جناب جاوید اقبال صاحب نے اپنے خطاب میں یوتھ ونگ کے نوجوانوں کو کامیاب سمر کیمپ اور جشن آزادی تقریب پر مبارک باد پیش کی کہ جشن آزادی تقریب کویت کی تاریخ کا سب سے بڑا پروگرام پیش کیا گیا نوجوانوں کی کوششوں کو سراہا اور کہا کہ آج کل کے پُر فتن دور میں بھی ایسے نوجوان موجود ہیں جو صرف اور صرف الله کی رضا کی خاطر اپنا وقت بامقصد کاموں کے لئے صرف کرتے ہیں، یوتھ ونگ کی اس کوشش کو سراہا اور امید ظاہر کی کہ ایسے پروگرامات ہماری آئندہ نسلوں کی تربیت کے لئے بہت مفید ثابت ہوں گے اور ان ہی بچوں میں سے کل کو ایسے نوجوان نکلیں گے جو اسلام اور پاکستان کا نام روشن کریں گے.
سمرکیمپ کے أساتذة کرام جناب فیصل جمیل صاحب اور جناب یاسر شاہین صاحب کو خوبصورت شیلڈ پیش کی گئیں اور یوتھ ونگ کی پوری ٹیم کو میڈلز سے نوازا گیا۔ پروگرام کا اختتام جناب نثار احمد خان صاحب کی دعا سے ہوا جس میں انہوں نے ملک کی ترقی خوشحالی اور حاضرین کے لئے الله رب العزت کے حضور دعا فرمائی۔


عزت مآب گورنر شیخ مشعل الجابر العبداللہ الصباح نے جشنِ آزادیء پاکستان کے خصوصی موقعہ پر کویت پاکستان فرینڈشپ ایسوسی ایشن کے ایگزیکٹو کونسل کے اراکین کو گورنر آفس (الفروانیة ) کویت مدعو فرمایا اور پاکستان کے 75ویں جشن آزادی کی مبارک باد پیش کی۔وفد کی قیادت “ کے پی ایف اے”کے صدر رانا اعجاز حسین کر رہے تھے۔ وفد کے شرکاء میں جناب ثاقب آفتاب، جناب خالد أمین، جناب محمد شفیع خان، جناب طارق نذیر، جناب محمد شعیب ، جناب وجہیہ الحسن اور میڈیا پارٹنر جناب شہزاد احمد (ووپ)شامل تھے۔
اس موقعہ پر دونوں ممالک کے تعلقات ،ویزوں کی بحالی ، پاکستان میں سرمایہ کاری کے امکانات اور کورونا کی تازہ ترین صورت حال پر بات چیت ہوئی۔ گورنر صاحب نے فرمایا کہ یہ امر ہمارے لیے خوش آئیند ہے کہ پاکستان کمیونٹی اِن کویت کویتی قوانین کی پاسداری اور دیگر قواعد و ضوابط کی پابندی میں پیش پیش ہیں۔ اس موقعہ پر گورنر صاحب کو کیک پیش کیا گیا اور انہوں نے گورنر آفس کی طرف سے ایک یادگاری ہدیہ پیش فرمایا اور حکومتِ


14 August 1947 is the reminder of our independence day, this was the day when Muslims of subcontinent broke the chain of slavery and got independence not only from British but also from Indians on the bases of two nation theory under the umbrella of Muhammad Ali Jinnah and Allama Iqbal. Muslims of Pakistan sacrificed their families and lives for today's Pakistan.


Pakistanis celebrate their Independence Day everywhere in the world. Same like in Kuwait Roshan Pakistan team organized a mesmerizing event “75th independence day” under the umbrella of the embassy of Islamic republic of Pakistan to Kuwait in Zumerida hall Kuwait. Roshan Pakistan is a Cluster of Pakistani Organizations in Kuwait which had been Arranging Cultural and Traditional Programs on the National days of Pakistan. Hafiz Mohammad Shabir is a Prominent Business man is the President while Mr. Muhammad Jameel the Chairman, Mr. Shamshad Khan Tanoli the vice chairman and Dr. Adnan the vice president of this organization.


In the History of Kuwait it was the Biggest Jashan Azadi (Independence Day) Event of Pakistan. The 1200 Capacity Hall was completely filled before the Program Started. A large number of Kuwaiti Dignities also attended this Program, they remained in the Hall till the end of Program which Shows their love and Affection with the Brotherly Country Pakistan. The Program was conducted by Faiza Siddiqui and Nadia Zeeshan. It was the first time Faiza Siddiqui was conducting any Program of this level but She Proved that She was the best choice, She had been continuously raising the Slogans like, Pakistan Zindabad and Pakistan ka Mutalab Kya, which was an evidence of her Patriotism and great affection with the beloved country, Digital Effects, Projector, live Projection and Drone Camera were used.


The event was very well organized with the help of volunteer team headed by Jalal u din.
Celebrations was started by distribution of shields to the sponsors.
Event get started with the arrival of Ambassador of Islamic Republic of Pakistan H.E Malik Mohammed Farooq, Deputy Chief of Mission Mr. Feisal Majeed, Community welfare attaché Mr. Farrukh Amir Sial third Secretary Mrs. Tehreem ilyas from the Pakistan Embassy.


Hosts presented welcome speech to officials along with bouquet presentation by Team Roshan Pakistan and executive members. Dr. Hafiz Rehmat ullah beautifully recited Holly Quran and Miss Sidra Aslam has presented Naat.


After that cake cutting ceremony on this pleasant event took place with the Embassy Officials, Team Roshan Pakistan along with very warm participation of audiences. National Anthem of Kuwait and Pakistan were played on the screen for reminding both nationals their dignity and pride, everyone was standing in abide for the constitution of national anthem.
Many respected Kuwaiti Guests also attended the event and enjoyed the celebrations.


Most of the audience was with the dress code of green and white, following the color combination of national Pakistani flag to show their deep love for the country.
Audience was waving the Kuwaiti and Pakistani flag to show their love for both countries and also to show unity between these two nations.
After national anthem Chairman of Roshan Pakistan Team Mohammed Jameel delivered a speech on national day importance.
Then Kids under the leadership of Miss Zunaira performed on Peshawar’s Song with huge clapping from audience.


The emotions and energy of Audience was noticeable. Then two Punjabi singers Abbey Rajpoot and Ali Waqar performed on the stage with their specific style, everyone enjoyed a lot.
National song with the performance of girls was presented. The Speech was delivered by Shamshad Khan Tanoli the Vice chairman (Roshan Pakistan team) on Pakistan and its progress. Meanwhile Draws of gifts from sponsors were announced.


Faiza Siddiqui revealed some World Records by the Pakistanis like Jahangir Khan, MM Alam.The Organizer and President Roshan Pakistan Hafiz Mohammad Shabir started his address by the famous verse of Allama Iqbal “Ki Mohammad se Wafa to ne to Hum Tere hai”
He also thanked H.E The Ambassador and the officers of the Embassy of Islamic Republic of Pakistan. He said Pakistanis are a Powerful nation. He also thanked the team members. He is proud of Kuwaiti Dignities who are present in the Program from beginning to end, He also praised Faiza Siddiqui and Nadia Zeeshan on Marvelous Conducting of the Program and He said Moharem is the month of Martyres. He also paid tribute to the Military. Personals of Pakistan who are sacrificing their lives for their. Beloved Country. He also loudly raised the Slogans “Pakistan Zinda bad”
H.E the Ambassador Malik Mohammad Farooq praised the team for arranging such a grand event on the occasion and thanks audience for their participation in his speech. A Shield of Appreciation was presented to H.E the Ambassador Malik Mohammad Farooq. Pakistani Media Persons were also awarded with the memorable gifts.


One Kuwaiti Guest Lady announced Cash gift by draw, Food pack were distributed to audience, Then the program ended by Closing statements and thanks to audience with (Dua) Prayers.

Go to top